Home » Wat is fibromyalgie? » Fibromyalgie en sport; het helpt om meer te bewegen bij fibromyalgie

Fibromyalgie en sport

 

Nog een ander en recenter onderzoek naar fibromyalgie is van Ewa Klaver-Król in 2020. Zij ontdekte dat de spierspanning bij mensen met fibromyalgie vele malen hoger is dan bij mensen die deze aandoening niet hebben. Dat verklaart ook wel de pijn in de spieren en de vermoeidheid. Vanuit het spiermembraam wordt een verkeerd signaal gegeven naar de spieren waardoor de spieren zich als het ware vanzelf aanspannen. Fybromyalgie en sport is dus een prima combinatie om de spieren te leren aanspannen maar ook weer ontspannen.

 

Fibromyalgie en sport. Bewegen is belangrijk.

 

Bewegen is bij fibomyalgie in veel gevallen een pijnlijke bezigheid. Toch is het belangrijk voor je lichaam om te bewegen en te blijven bewegen.

Door te bewegen maak je endorfine aan wat een pijnstillende werking heeft en daarnaast verbetert het in veel gevallen je geestelijke welbevinden. Hoe beter je geestelijke gesteldheid is hoe meer je lichaam daar weer van profiteert.

Ik heb niet voor niets de instelling dat ik weiger om me als patiënt te gedragen. Als patiënt zit je in de slachtofferrol en daar wordt je niet vrolijk van en daar word je geestelijke gesteldheid dus niet beter van.
Dingen doen die ik leuk vindt en genieten van dingen die leuk en mooi zijn, zijn voor mij een manier om mij geestelijk “tevreden” te houden. Bovendien leidt leuke dingen doen en meemaken af waardoor je de pijn beter kan verdragen.

 

Stress vermijden of in ieder geval verminderen

Stress vermijden is niet altijd mogelijk. Ieder mens heeft een bepaalde mate van stress nodig om te kunnen functioneren. Als je nooit geen stress hebt leef je naar mijn gevoel ook niet. Overmatige stress is ook niet altijd te voorkomen en kan je simpelweg overkomen. (baan verliezen, gezondheidsproblemen, iemand die dicht bij je staat die iets overkomt) Het is wel belangrijk dat je deze stress kan laten afvloeien door tijd voor jezelf in te plannen en op tijd rust te nemen.

fibromyalgie en sport

 

Waarom is goed slapen zo belangrijk

Veel mensen die last hebben van fibromyalgie hebben slaapproblemen. En juist goed slapen is een vereiste om je lichaam weer op te laden. In je “diepe slaap” maakt je lichaam 70% van het groeihormoon  somatropine aan (de overige 30% worden gedurende de rest van de dag aangemaakt)
Dit hormoon is een natuurlijk hormoon dat de groei van weefsels en organen stimuleert. Door problemen met slapen vindt dus onvoldoende herstel van het lichaam plaats wat dan weer een negatief effect en waardoor er stijfheid in het lichaam wordt ervaren. 

Door te sporten wordt je ook lichamelijk moe. En het hoeft geen fanatiek sporten te zijn. Yoga (en met name yin) zorgt dat je spieren spannen en ontspannen waardoor je net zo moe wordt als van een rondje lopen.
Door lichamelijke "arbeid" en door te leren ontspannen zal je slaappatroon eveneens verbeteren.

 

Gezond leven

Gezond leven betekent dus een goed voedingspatroon , voldoende ontspanning om tot een diepe slaap te komen en bewegen voor de geestelijke gesteldheid en de aanmaak van endorfines, en een goede geestelijke gezondheid.
Het vervelende is dat je in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Door de pijn slaap je niet, doordat je niet of slecht slaapt krijgt je lichaam onvoldoende de mogelijkheid om te herstellen waardoor je stijf en vermoeid uit bed komt. Als je vermoeid bent, stijf bent en pijn hebt heb je niet de energie om voldoende te bewegen waardoor je je steeds slechter gaat voelen.

Tijd dus om daar aan te gaan werken.

 

fibromyalgie en sport. Start rustig aan met Yoga

Yoga werkt zowel voor je lichamelijke gesteldheid als voor je geestelijke gesteldheid en is dus minimaal een begin om je leven actief te gaan veranderen.

  • Je lichaam krijgt de beweging die het nodig heeft
  • Het bewust ademen is belangrijk om je hele lichaam te voorzien van voldoende zuurstof door pijn is de kans aanwezig dat je vaak “hoog” ademt)
  • Doordat je geest ontspant zal je lichaam ook ontspanning ervaren
  • Bindweefsels kunnen worden gestimuleerd waardoor de bloedcirculatie beter gaat verlopen en dit heeft weer effect op de spieren.
  • Spanning wordt afgevoerd waardoor je helemaal tot rust komt
  • Je hebt een stukje eigen tijd.